fredag 7 juli 2017

Bokbloggsjerka 7 – 10 juli

Då var det fredag och halva dagen har redan gått.
Känns som jag inte har fått något alls gjort i dag men sov ganska länge.
Sen var jag en runda i affären och nu hemkommen från en promenad med hunden.
Har inte ätit lunch än men åt frukost ganska sent så det får kanske bli middag direkt i stället.

Fredag betyder Bokbloggsjerka och denna gång är frågan:

Vad ”krävs” för att du ska tycka att en karaktär och/eller intrig är intressant?
Vet inte exakt vad det är som gör att jag fastna för en karaktär men det kan vara allt från att jag känner igen mig själv eller att karaktären är beskriven på ett sätt som tilltalar mig.

Karaktären måste också ha ett djup som gör det lättare att förstå olika handlingar.
Jag brukar också gilla komplexa karaktärer med många olika bottnar.

Intriger är nog inte lika viktiga som karaktärerna.
Gillar jag bara personerna i boken så kan de vara vilka meningslösa intriger som helst som kan bli spännande.

Det var  mitt svar denna fredag!

7 kommentarer:

  1. Visst var det lite halvknepigt att svara på denna jerka? Men igenkänning lyfte jag också fram.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig om karaktärerna. Tråkiga karaktärer eller någon som beter sig helt ologiskt går bort för mig :)

    SvaraRadera
  3. svår fråga, skönt med slappa morgnar

    SvaraRadera
  4. Känner också att karaktärerna är viktigare än en dramatisk intrig :)

    SvaraRadera
  5. karaktärerna är mycket viktiga, det håller jag absolut med om. de måste vara sammansatta för att bli trovärdiga

    SvaraRadera
  6. Komplexa karaktärer gillar jag oftast lite extra! :)

    SvaraRadera
  7. Håller helt med om att karaktärerna måste ha ett visst djup.

    SvaraRadera