tisdag 29 december 2015

En sån som du av Gillian Flynn

Beskrivning från Adlibris:

Kvinnliga kunder som kliver in genom dörren till tarotstudion Anden i handen möts av sierskor, kristallkulor och kortlekar. Manliga kunder fortsätter vidare till det potpurridoftande bakre rummet, där studions parallella verksamhet pågår, med en kompletterande stab av olagliga soft-core-prostituerade. Efter att ha drabbats av en förslitningsskada i handen får en av kvinnorna i det bakre rummet – en driftig boknörd med en förkärlek för skräckromaner – hoppa in som medium. Men det som ser ut att bli ett välkommet avbrott tar en oväntad och olycksbådande vändning när en av de välbärgade förortsfruarna som bokat tid berättar en otäck historia som inte tycks vara inbillning.



Mina tankar:

Jag läser nästan aldrig noveller. Tycker att det känns alldeles för korta och jag har alltid varit en läsare som föredrar längre böcker där man verkligen kan "grotta" ner sig i en historia.

Men ändå, Gillian Flynn är ju en av mina favoritförfattare så den här måste läsas tänkte jag och satte tänderna i En sån som du.

Den börjar lite småkomiskt och jag undrar var historien är på väg.
I mitten är det lite spännande men det tar sig aldrig riktigt.
Och slutet kändes lite trist, skulle gärna vilja ha en fortsättning faktiskt.
Nästan att jag önskar att Gillian Flynn kunde skriva en ny bok och ta vid där novellen slutade.

Lättläst, ett bra tempo och en helt okej novell men när det gäller Gillian Flynn är 60 sidor alldeles för lite. Jag vill helt enkelt ha mer!

Betyg:
3/5

Köp på Adlibris / Bokus / Cdon 

6 kommentarer:

  1. Skulle också tycka det vore kul om hon skrev en fortsättning i bokform :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det hade kunnat bli spännande och lite skruvat :)

      Radera
  2. Denna köpte jag nyligen och är jättesugen på att läsa.

    SvaraRadera
  3. Jag har än så länge haft lite svårt för Flynn men detta kanske vore något? Får lägga boken i bakhuvudet i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad synd att du haft svårt för henne :( Jag däremot älskar hennes böcker!

      Radera