fredag 12 februari 2016

Bokbloggsjerka 12 – 15 februari

Den här fredagen och helgen är verkligen efterlängtat.
Har haft fullt upp hela veckan och är så trött.
Kommer bli en lugn helg och förhoppningsvis lite tid både till bloggen och läsandet. 
Innan fredagsmyset kan börja är det dags för veckans Bokbloggsjerka!

Den här veckan är det Lottens bokblogg som skulle vilja veta hur man kan inspirera barnens läsande.

Jättesvår fråga tycker jag som inte lyckats inspirera mitt egna barn att läsa ens...
Eller rättare sagt jag har väl inte totalt misslyckats men intresset att läsa finns inte riktigt där.

Viktigt är väl att man börja läsa tidigt för barnen, kanske gå till biblioteket och låna böcker och se till att barnen har tillgång till bra och spännande böcker.

Uppmuntring är väl inte heller helt fel och att låta barnen läsa det dom själva har lust med.
En sak som jag varit med om i min dotters förra skola ganska mycket var att läraren valde böcker åt eleverna och sa att detta ska ni läsa.
Då blev bara läsningen jobbig och tråkig.

Nej låt dom läsa vad de själva vill så tror jag att det blir ganska bra till slut!

10 kommentarer:

  1. Fy vad hemskt det är att bli påtvingad böcker! Det kan verkligen förstöra ett eventuellt läsintresse.

    SvaraRadera
  2. nej, det blir inte bra om barnen får böcker prackade på sig. det är ju läslusten en ska väcka

    SvaraRadera
  3. Kan ju inte vara speciellt kul att bli påtvingat en bok :( hela grejen är ju att upptäcka böckernas väg själv, vad man nu är ute efter :)

    SvaraRadera
  4. Håller med, låta dem välja själv är nog viktigt!

    SvaraRadera
  5. Det kommer alltid att finnas vuxna som tror sig veta bäst. Tyvärr. Själv tycker jag inte det spelar någon roll vad ungarna läser bara de gör det :)

    SvaraRadera
  6. Viktigt att läsa tidigt för barnen.

    SvaraRadera
  7. Absolut att barn skall läsa sådan som de gillar. Egentligen är det strunt samma vad de läser. Bättre med någon läsning än ingen alls.

    SvaraRadera
  8. Absolut, fria valet är mycket viktigt. Även om man kan ge tips. Men all slags läsning är läsning. :-D

    SvaraRadera
  9. Åh vad dåligt att läraren! Tvång och tråkiga böcker förstör ju allt liksom! :/

    SvaraRadera