fredag 19 februari 2016

Bokbloggsjerka 19 – 22 februari

Nu är det fredag igen och idag känner jag mig inte bra. Halsen kliar och ögonen svider. Tur att jag har en lugn helg inplanerad med förhoppningsvis tid att vila och läsa.

Nu är det iallafall dags för veckans Bokbloggsjerka och den här gången är det Carola som undrar följande:



Hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

Jag använder mig ganska mycket ut av Instagram för att "locka" nya läsare till bloggen.
Postar jag något roligt här på bloggen så försöker jag visa det på Instagram också för att förhoppningsvis får någon att bli intresserad av att läsa inlägget på bloggen också.

Instagram är också ett bra ställe att prata med mina läsare eftersom jag vet att många som följer mig där även läser min blogg.

Hur jag ligger till statistiskt sett på bloggen har jag faktiskt inte så stor koll på. Det var mest det första året jag bloggade som jag höll lite koll på det men nu sista året så vet jag inte.
Jag tror iallafall att många som hittar hit faktiskt återkommer och besöker mig flera gånger.

Det som driver mig att blogga är att jag tycker det är roligt. Dels att skriva om böcker men också att få chansen att lära känna andra likasinnade.
Tänker inte jättemycket på mina läsare när jag bloggar förutom kanske när jag skriver recensioner på bra böcker, då hoppas jag att jag lyckas förmedla det som jag tyckte var bra och förhoppningsvis få fler att vilja läsa boken.


19 kommentarer:

  1. Jag använder också sociala medier mycket. Roligt och smidigt!

    SvaraRadera
  2. min gamla telefon... vet inte hur det funkar med min lilla iPad? twittrar lite - men hur ska man hinna läsa allt!

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är ett måste att det är roligt, annars lyser det igenom.

    SvaraRadera
  4. Hehe, var tvungen att kolla att jag följde dig tillbaka på instagram, men det gjorde jag ju :)

    SvaraRadera
  5. Försöker också nå ut till fler genom Instagram, och det känns som att det lyckas. Oftast gör jag som du, en liten smakbit av vad jag skriver på bloggen. Men så finns det också ganska många som jag inte tror kommer klicka in dit, och därför satsar jag numera på att tipsa direkt på Instagram, lite så som de som har mikrobokblogg där gör. Samtidigt känner jag att jag vill skriva riktiga, långa recensioner så att flytta över till enbart Instagram vore inget alternativ. Men det som är bra där är att det är lätt att prata med andra om böcker de läst eller svara på kommentarer om böcker jag läst/läser.

    SvaraRadera
  6. Visst är det roligt att blogga!

    SvaraRadera
  7. Det är ju himla roligt att bokblogga och kika runt på andra likasinnade :) Ja det känns både roligt men ibland även klurigt att skriva ihop en recension så att det blir rättvist och väl :)

    SvaraRadera
  8. Visst är det "kulfaktorn" som är den viktigaste drivkraften i bloggandet!

    SvaraRadera
  9. Tack för instagramtipsen, jag är ganska ny där och behöver input.

    SvaraRadera
  10. Jag började också använda Instagram för ett tag sedan och tycker att det är otroligt trevligt.

    SvaraRadera
  11. Instagram är verkligen toppen :). Och visst är det kul när man skrivit ett inlägg om en bok och någon annan lämnar en kommentar att de blivit sugen på att läsa boken pga det man skrev!

    SvaraRadera
  12. alltså det där med Instagram. har ett konto, men använder det nästan aldrig. får nog ta tag i den biten!

    SvaraRadera
  13. Det där att känna att man lyckats förmedla vad om är bra med en bok är en väldigt positiv känsla. :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Jag använder nog inte Instagram så mycket för att locka läsare till bloggen som ett annat sätt att interagera med mina läsare, men jag borde kanske testa :)

    Den viktigaste drivkraften är ju att bloggandet är kul!

    SvaraRadera
  15. Bokbloggandet är så roligt och att kontakt med likasinnade!

    SvaraRadera
  16. Jag måste lära mig använda Instagram mer, bra tips.

    SvaraRadera
  17. Instagram är roligt men jag tror inte jag lockar någon läsare till bloggen den vägen. Möjligen tvärtom.

    SvaraRadera
  18. Jag har bara en privat Instagram där jag istället fokuserar på själva fotandet och då inte av böcker. Just nu känns det inte aktuellt att börja med bokdelen där också men det kan ju ändra sig med tiden.

    SvaraRadera
  19. Fördelen med Instagram är att man kan scrolla ned genom många olika inlägg från olika personer. Att läsa bloggar är mer tidskrävande. Ändå funderar jag på om jag skall trappa ned mitt instagrammande och fokusera på bloggen, eftersom jag börjar ledsna på korta, lösryckta texter och vill läsa mer genomtänkta texter. Något som jag tycker är en bra funktion på bloggar är om det finns en gillaknapp, då kan man lämna en sådan hälsning och visa att man varit där, även om man just då inte hinner skriva en kommentar.

    SvaraRadera