måndag 22 februari 2016

Stöld av Babian av Anna Karolina


Beskrivning från Adlibris:

Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor.

Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt.


Mina tankar:

Det här är författaren Anna Karolinas första bok och efter att ha läst färdigt så är det svårt att tro att det är en debutant som skrivit den.
Den är så pass välskriven och eftersom Anna Karolina tidigare har arbetat som polis så bidrar det nog till att boken känns väldigt äkta och trovärdig.

Språket har jag väldigt svårt för i början, det är väldigt grovt med massa svordomar men efter ett tag är jag så inne i historien att det inte bekommer mig det minsta.

Gillar verkligen Amanda som karaktär. Hon har skinn på näsan och det där med att följa regler är inte hennes starka sida.

Direkt efter jag läst ut Stöld av babian så bokade jag fortsättningen Står dig ingen åter från biblioteket för det här är en serie jag absolut vill läsa vidare!

Betyg: 

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus




8 kommentarer:

  1. Tyckte ungefär som du, först hade jag svårt för språket, men det gick över. En riktigt stark debut. Ska också försöka läsa tvåan snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst både första och andra boken nu och längtar tills tredje boken!

      Radera
  2. Spännande! Jag har den på min boktolva i år så nu ska den bli läst :)

    SvaraRadera
  3. Jag har precis läst ut båda två och tyckte väldigt mycket om dom!

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg! kul att få veta mer om den här boken. Jag har varit nyfiken och är det ännu mer nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, hoppas du får tillfälle att läsa boken!

      Radera