tisdag 9 februari 2016

Mormors mat : hundra år av husmanskost av Maria Holm


Beskrivning från Adlibris:


Mormors Mat bjuder på recept från tre generationer mormödrar och innehåller klassiskt svensk husmanskost under ett drygt sekel. Kokboken innehåller dryga 150 recept från aladåb till örtagårdssås. Recepten, som är utförliga och enkla att följa, kommer från tre generationer husmödrar Marias mamma Kerstin, mormor Sonja och gammelmormor Cecilia. Det här är en kokbok, både för unga som vill lära sig laga svensk husmanskost, och äldre som vill återuppleva barndomens favoriter. I boken finns också tips och råd från köket, servettbrytningar, fakta och anekdoter om vår mat och särskilda kapitel om våra stora högtider. Klassiska recept från barndomen.

Enkelt att laga - få ingredienser. Naturliga råvaror.



Mina tankar:

Att laga mat är bland det tråkigaste som finns tycker jag.
Men som de flesta vet så är det en nödvändighet i vardagen.
Själva grejen med matlagning och varför jag inte gillar det beror nog mycket på att jag har väldigt dålig fantasi och oftast laga samma mat.
Därför har det varit lite spännande att få prova den här kokboken och att få lite nya tips och idéer.

Här är det verkligen husmanskost från grunden och inget som jag hade en tanke på att laga innan.
Känner att det här är ingen bok man tar fram en stressig tisdagskväll efter jobbet när alla är hungriga och trötta.

Däremot har jag provat mig fram lite under helgerna när jag känner att jag har lite mer tid till matlagning.
Och jag är ganska nöjd med det mesta.
Recepten är väldigt enkla och bra beskrivet och det finns mycket gott att välja på.
Inte bara middagsmat utan även bröd och kakrecept hittar du här.

Däremot saknar jag bilder på de färdiglagade rätterna.
Det är bara text i boken och inga bilder på maten och det tycker jag är ett stort minus.
Dels för att  få ett hum om hur det ska se ut men också för att få en sugen på att laga just det receptet.

Blev det roligare att laga mat då med den här kokboken?
Nej, egentligen inte. Fast väldigt gott!

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

Tack till Lava förlag för boken!

3 kommentarer:

  1. Att det ska vara så tråkigt att laga mat... men håller med dig en stor del är att fantasin är dålig... det tar sådan ork att försöka komma på vad man ska göra och inte bara samma hela tiden... så en bra kokbok är till lite hjälp håller jag med om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fundera på att börja skriva matlista, då slipper man ju fundera :)

      Radera
  2. Och jag älskar att planera och att laga mat :) Har du den här kokboken: Paulúns Fastfood? Jag har många olika kokböcker, men den här är den bästa. Snabblagat, nyttigt och väldigt gott.

    http://www.bokus.com/bok/9789173630603/paulns-fastfood/

    SvaraRadera