onsdag 25 mars 2015

Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin

Titel: Ensamfjäril
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Antal sidor: 274
Förlag: Hoi förlag

Beskrivning från Adlibris:

"Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen nås Polisen av ett larm. Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats ihjälskjuten i hemmet med parets två små barn som enda vittnen. Familjen har just återvänt till Sverige efter många år i Italien.Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. De enda trådarna värda att följa upp är ett läderband som offret hade runt halsen och ett okänt telefonnummer i hennes mobiltelefon. I ett försök att få fram mer om offrets tidigare liv åker Rokka till Italien. Ju mer han nystar i brottet desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något avgörande, och att han egentligen inte kände sin fru.Under tiden dras Rokka dessutom in i en erotisk affär med den förföriska dottern till en barndomsvän. När ytterligare ett kallblodigt mord sker inser Rokka att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman."

Mina tankar om boken:

Ensamfjäril är den första boken jag läser som är en "erotic crime".
Alltså en deckare med erotiska inslag.

Jag är lite osäker om jag gillar den här kombinationen eller inte.
Har svårt att ta Johan Rokka på allvar i hans polisarbete när man samtidigt får läsa om hans heta sexscener.

Jag tror jag föredrar antigen deckare eller erotik var för sig.

För övrigt så är det här en bra debut med en spännande story och en hel del intressanta karaktärer.

Gillar du deckare men kanske har tröttnat på mallen på de vanliga typiska deckarna så tycker jag absolut du ska ge Ensamfjäril en chans.

Betyg:

3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

11 kommentarer:

  1. Jag tyckte som du att deckargåtan var ganska bra men att erotiken hade lite svårt att passa in i berättelsen. Som sagt, man kanske inte vill veta för mycket om vad kommissarien har för sig i sängkammaren om förtroendet ska bestå ;)

    SvaraRadera
  2. Det är ändå kul och intressant med lite annorlunda deckare!

    SvaraRadera
  3. Många sorters crime numera, tror dock att jag fortsätter hålla mig till den gamla vanliga deckarmallen. ;)

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Ja omslaget är verkligen hur bra som helst.

      Radera
  5. Har lite svårt att få ihop erotiken och fallet. Tror nog att jag föredrar dom var för sig :)

    SvaraRadera
  6. Låter som en lite annorlunda deckare. Dock blir jag lite intresserad av boken.

    SvaraRadera
  7. Jag har den men tvekat oerhört inför att läsa den på grund av det du tar upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge den en chans, du kanske gillar den!

      Radera