onsdag 4 mars 2015

Flickan under jorden av Elly Griffiths

Titel: Flickan under jorden
Författare: Elly Griffiths
Antal sidor: 248
Serie: Ruth Galloway 1

Beskrivning från Adlibris:

"I sumpmarken utanför King’s Lynn i Norfolk hittar polisen människoben. Man misstänker att det är kvarlevorna efter Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway. Det kommer att förändra hennes liv för alltid.

Den överviktiga Ruth Galloway närmar sig fyrtio och har försonats med tanken på att hon kommer att vara singel resten av livet. Hon bor ensam med katterna och radion som enda sällskap och föreläser på universitetet. När Ruth undersöker benen visar det sig, till kriminalkommissarie Harry Nelsons besvikelse, att benen är mer än tusen år gamla.

Ända sedan Lucy kidnappades har Nelson fått mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer. När ännu en flicka försvinner och Nelson får ett nytt brev ber han Ruth om hjälp med att tolka breven. Samtidigt som Nelson och Ruth närmar sig varandra visar det sig att Ruth svävar i livsfara för att hon hjälper polisen. Jakten på kidnapparen blir en kamp mot klockan för både den försvunna flickan och Ruth själv."


Mina tankar om boken:

Ja, jag vet inte vad jag tycker egentligen.
Ruth är en härlig karaktär och miljön är fantastisk.
I början av boken läggs den rätt mycket fokus på Ruths vikt och det störde mig en hel del men det lugnade tack och lov ner sig.

Men mer då?
Nä, ärligt talat så händer det inte så mycket.
Jag räknade ut på en gång hur det låg till så direkt spännande blev det aldrig.
Trots detta så är det något som lockar mig att fortsätta serien.
Mest kanske att jag är väldigt nyfiken på hur relationen mellan Ruth och Nelson kommer att utveckla sig.
Kommer nog plocka upp fortsättningen fast kanske som ljudbok för jag tror att den här serien passar utmärkt att lyssna på.

Betyg:

3/5

Köp boken på  Adlibris 

7 kommentarer:

  1. Läste den här för ett bra tag sen men jag föll inte för den. Men nån bok till av Griffiths ska jag nog prova med vid tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Är nog typiskt en sån serie man läser lika mycket för att följa Ruth och Nelson privat som för själva morden.

    SvaraRadera
  3. Jag läste denna bok för et tag sedan och tyckte den var riktigt bra. Dock har jag inte läst fortsättningen än. Jag var inte heller så förtjust om tjatet kring Ruths vikt.

    SvaraRadera
  4. Känner inte till författarens böcker, men denna serie verkar inte så lockande att läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst några av författarens böcker, verkar inte speciellt lockande.

    SvaraRadera
  6. Ja, det är vad som hännder m Ruth o Nelson man är nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Jag ska läsa den senast översatta som mars månads bok i Spänningsutmaningen. Får ta av mig genusglasögonen i bland när jag läser, men ä väldigt förtjust i de olika personerna i böckerna, så jag vill fortsätta följa dem!

    SvaraRadera