onsdag 1 oktober 2014

Allegiant av Veronica Roth

Titel: Allegiant
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 392
Serie: Divergent 3
Förlag: Modernista


Beskrivning från Adlibris:

"Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande eller ett enda val förändrade allt. Tänk om kärlek och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga
Det falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen.
Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar.
Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet och sin egen samtidigt som hon ställs inför svåra val i fråga om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek."


Mina tankar om boken:

Nu har jag äntligen avslutat den här serien. Och vilken serie sen!
Älskade de två första böckerna, Divergent och Insurgent.
Tyckte bra om Allegiant också även om den inte nådde upp till samma nivå som de föregående böckerna.

Nackdelen med den här boken är man får följa både Tris och Tobias berättarröster.
Tyckte inte alls om det och jag kunde inte hålla isär de.
Fick dubbelkolla flera gånger vem det var jag egentligen läste om.
Deras röster var så otroligt lika och det var både irriterande och rörigt.
Dessutom tyckte jag att Tobias upplevdes annorlunda nu när man fick följa hans perspektiv.
Kändes inte som samma Tobias från de andra böckerna.
Han har ju alltid varit en favorit karaktär för mig så detta gillades inte.

Slutet har ju diskuterats bland de som läst boken, om det var rätt eller fel det som hände.
Jag hade tyvärr blivit spoilad innan så jag visste vad som skulle hända så för mig blev det inte någon stor sak.
Tycker nog att slutet var ganska bra ändå.

För övrigt en helt okej bok och ett bra avslut på en fantastisk serie.

Betyg:

På grund av de allt för lika berättarrösterna så blir betyget 3/5

Köp boken på Adlibris / Bokus


2 kommentarer:

  1. Pga slutet förstår man ju varför upplägget ändras men gillade inte heller det där med olika berättarröster.

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med ang berättarrösterna på Tris och Four, hade svårt emellanåt att hålla i sär dem och det blev på tok för rörigt.

    SvaraRadera