torsdag 2 oktober 2014

Granne med döden av Alex Marwood

Titel: Granne med döden
Författare: Alex Marwood
Antal sidor: 359
Förlag: Modernista

Beskrivning från Adlibris:

"Det gamla huset på Beulah Grove i södra London ruvar på många hemligheter. Hyresgästerna i de förfallna lägenheterna har alla mycket att dölja, för omvärlden och för varandra.

När Collette flyttar in lär hon snart känna Cher, en femtonårig tjej som i likhet med henne själv befinner sig på flykt. Båda har svårt att begripa sig på den tafatt vänlige Thomas i lägenheten högst upp, och Collette dras i stället till Hossein, som flytt från Iran och nu väntar på besked angående sin asylansökan. Enstöringen Gerard Bright i lägenheten bredvid håller å sin sida på att driva henne till vansinne med sin klassiska musik. Längst ner bor den sextionioåriga Vesta, som levt i huset hela sitt liv och håller ett vakande öga på de andra.

En ödesdiger sommarnatt inträffar något som tvingar dem att ingå en ostadig allians. De måste nu samarbeta för att bevara den hemlighet som knyter dem samman. Men det är bara en av dem som vet vad det egentligen är som gör att avloppsrören i huset håller på att täppas igen."


Mina tankar om boken:

Detta är en riktigt otäck historia. Innehåller väldigt äckliga detaljer och beskrivningar.
Brukar har svårt för sånt men den här boken gick inte att lägga ifrån sig.
Alla karaktärer känns spännande att följa och man vill hela tiden veta vad som ska hända.

Även om man får reda på ungefär halvvägs i boken vem som är den skyldiga så gör det ingenting för det pågår så mycket i den här huset och alla är mer eller mindre inblandade.

Rekommendera att du inte äter något samtidigt som du läser denna för vissa delar av boken är riktigt äckliga.

Har tidigare läst Onda flickor av Alex Marwood och tyckte den var ganska bra men den här är bättre.
Ser redan fram emot vad Marwood kommer skriva härnäst!

Betyg:  

4/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

4 kommentarer:

  1. Jag tror att den här boken har börjat klättra uppåt i läskön. Får se om jag inte hinner med den nu i oktober :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade den! Jag är så sugen på den här boken, får se om den kan leta sig fram till mitt nattduksbord någon gång i framtiden. Mot biblioteket! :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillade denna så mycket bättre än Onda flickor, ser verkligen fram emot flera böcker av henne.

    SvaraRadera
  4. Åh vad bra att du skrev att den var bättre än onda flickor! Jag hade inte beställt den här men fick den ändå å när jag inte var över förtjust av onda flickor blev jag lite skeptisk :) Men nu kan jag ge den en vettig chans :)

    SvaraRadera