fredag 3 oktober 2014

Bokbloggsjerka 3 – 6 oktober

Då var det fredag igen och som vanligt dags för bokbloggsjerka hos Annika.

Denna gången är frågan:

Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

När jag nästan läst ut boken jag läser så brukar jag har ganska klart för mig vad jag ska läsa efter.
Så det är ju en slags planering, även om den är kortsiktig. 
Men jag planerar inte för flera böcker i följd för det vet jag av erfarenhet att det brukar inte fungera.
Just nu har jag ganska många recensionsexemplar som väntar så de planerar jag att läsa men inte i vilken ordning.
För att jag ska få den bästa läsupplevelsen så gäller det att jag är sugen på just den boken jag ska läsa annars blir det inte bra.

17 kommentarer:

  1. Jag planerar rec.exen, resten får bli spontant.

    SvaraRadera
  2. Som kedjeläsare kan jag bara hålla med. En bok måste omedelbart följas av nästa.

    SvaraRadera
  3. Håller med om att man helst bör vara "sugen" på den bok man tänkt sig stå på tur. Just den motivationen är ibland föränderlig på väldigt kort sikt. Recensionsexemplar har jag ingen erfarenhet av och kan på så vis heller inte ta ställning till.

    SvaraRadera
  4. Precis! Har man inte lust att läsa en speciell bok så brukar det aldrig bli bra!

    SvaraRadera
  5. Recensionsex är nog det enda jag prioriterar, annars läser jag det jag känner för. Och jag försöker varva mellan olika böcker och inte läsa alla i en serie i följd (beror naturligtvis på hur bra jag tycker det är), för att kunna längta lite mer efter dem.

    SvaraRadera
  6. Jag känner mig alltid sugen på att läsa nästa bok i min planering :)

    SvaraRadera
  7. Nä precis rec.exen prioriterar man bara men inte i någon speciell ordning :)

    SvaraRadera
  8. Rec.-exen försöker jag prioritera och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

    SvaraRadera
  9. Jag har också ganska många recex som väntar och väljer mellan dem men jag försöker ta de som legat längst först :)

    SvaraRadera
  10. Ja det är en fördel man är sugen och ibland är man inte det, som den boken jag läser nu, inte sugen ett dugg. Men väl läst en 60-70 sidor så vill jag bara fortsätta läsa.

    SvaraRadera
  11. Jag planerar rec.exen så gott jag kan. Resten får bli spontan :)

    SvaraRadera
  12. Låter som mig, vill också vara sugen på boken jag ska sätta tänderna i :)

    SvaraRadera
  13. Brukar också ha bestämt nästa bok innan jag är färdig med en.

    SvaraRadera
  14. Vet också i princip alltid vilken bok jag ska börja med när jag är klar med den jag läser just nu.

    SvaraRadera
  15. rec-ex brukar även jag planera in men resten får bli spontant efter dagsform, känslor och humör!

    SvaraRadera
  16. Jag är relativt välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande, vilket innebär att jag har nästen 200 olästa böcker här hemma... Då kan det behövas lite planering tänker jag...

    SvaraRadera