torsdag 27 april 2017

Helgfrågan

Trots att det bara är torsdag i dag så tjuvstartar vi helgen lite med veckans helgfråga!

Vi håller på att bli förkylda här hemma, dottern ligger redan i feber och jag och sambon går runt och nyser. Typiskt men hoppas det går över fort.
Men det kan förklara min två timmars tupplur jag tog i eftermiddag, jag som aldrig sover på dagen vanligtvis..

Nu till frågan:

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?
Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.

Reklam är ju det första jag tänker på att förlagen vinner.
Reklam är ju ganska dyrt att köpa men att skicka ut lite böcker till bokbloggare är nog betydligt billigare.
Och förhoppningsvis så gör det här att boken blir mer omtalad och populär och när den syns hos många så blir nog läsare nyfikna.

En bok jag kände fick stor uppmärksamhet hos bokbloggare var Ordbrodösen av Anna Arvidsson.
Den skickades ut till ganska många bloggare och helt plötsligt pratade alla om den.
Nu var det ju en jättebra bok men jag tror nog att vi bokbloggare gav den en liten skjuts framåt!


28 kommentarer:

  1. Ja jag köpte den boken så på mig funkade den reklam bokbloggare gav 😀

    SvaraRadera
  2. Instämmer, och ja, den fick nog lite extra skjuts av all uppmärksamhet från bloggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja sen var det ju en bra bok som säkert hade klarat sig bra på egen hand men man vet ju aldrig!

      Radera
  3. Svar
    1. Ordbrodösen är verkligen ett bra boktips!

      Radera
  4. ja, det är en typisk sådan titel som jag fick kunskap om genom bokbloggar

    SvaraRadera
  5. Håller med om reklamen. Ordbrodösen har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du ungdomsböcker liknande Cirkeln så är det ett tips!

      Radera
  6. Jag har inte läst Ordbrodösen men har verkligen sett den överallt i bloggvärlden :) Vissa böcker uppmärksammans verkligen lite extra :)

    SvaraRadera
  7. Ordbrodösen ja, det var ju en bok som dök upp från ingenstans och plötsligt var den precis överallt :) Jag blev väldigt sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen bra så läs om du inte redan gjort det!

      Radera
  8. Ja, den boken blev jag nyfiken på just på grund av bokbloggarna. Det vore intressant att veta hur bokbloggarnas recensioner når ut till fler än andra bokbloggare. På Instagram har väl de flesta en blandning av följare, och jag gissar att många inspireras av de boktips de får där, även om de själva inte är lika stora bokälskare som bokbloggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många kanske söker en recension på nätet innan de köper boken och då dyker ju våra recensioner oftast upp.
      Länka man recensionen till adlibris eller bokus kan man ju läsa de där också om man är sugen på en ny bok.

      Radera
  9. Har fortfarande inte läst Ordbrodösen.... Måste göra det :)

    SvaraRadera
  10. Först av allt Krya på er! Och visst blir det nog mycket gratis reklam för förlagen och författaren via oss bokbloggar. Just Ordbrodösen var ju ett perfekt tips på bok nog fick extra skjuts genom all uppmärksamhet den fick hos olika bokbloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag såg Ordbrodösen överallt när den släpptes!

      Radera
  11. Ordbrodösen är säkert en bok som fått mycket extra uppmärksamhet. Sedan har den ju också en titel som biter sig fast.

    SvaraRadera
  12. Ordbrodösen är ett bra exempel på en bok som syntes hos många bloggare, men var ganska osynlig annars.
    Krya på er!

    SvaraRadera
  13. Så där tror jag också, att vissa böcker kan få en extra skjuts med hjälp av just bokbloggare. Ordbrodösen har man verkligen inte undgått att uppmärksamma, har dock inte läst själv. Börjar nästan tro att det ibland för vissa förlag kan vara avgörande vilka de erbjuder recex för om en bokbloggare har Instagram eller inte. ;)

    SvaraRadera
  14. Ja, Ordbrodösen fick jag koll på genom bokbloggar och lånade den på biblioteket. Den boken tror jag att jag skulle ha hittat ändå så småningom just för den lockande titeln men det hade säkert dröjt.

    SvaraRadera
  15. Ordbrodösen har jag inte läst än.

    SvaraRadera
  16. Ja Ordbrodösen har man sett på flera bokbloggar och recensionerna har lockat till läsning.

    SvaraRadera