fredag 21 april 2017

Hur avgörande är karaktärerna?

I helgens Bokbloggsjerka undrar Annika hur avgörande vi tycker karaktärerna i en bok är.

Jag kan säga att jag tycker att karaktärerna spelar en väldigt stor roll när jag läser.
Det är inte alltid jag måste gilla de men det måste vara något som gör att de är intressanta iallafall om jag ska vilja läsa vidare om de.

En bok kan ju ha en jättebra handling men klickar de inte med karaktärerna så känns det ofta meningslöst att läsa.

Det värsta jag vet är karaktärer som är platta och som inte lämnar något efter sig alls.


Det bästa är väl om en historia innehåller både personer som man kan tycka om OCH personer man kan reta sig på!

Nu mina vänner önskar jag er en riktig trevlig helg.
Själv så hoppas jag på mycket läsning och mys med familjen!

16 kommentarer:

  1. jo, för en bra historia behövs både och.

    SvaraRadera
  2. Just så ska det vara, levande karaktärer som man antingen gillar eller inte. Med tomma och platta karaktärer så förlora berättelsen verkligen på det och bli rätt meningslös tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och karaktärer är ju som människor på riktigt, man kan inte gilla alla!

      Radera
  3. Karaktären har stor betydelse, det är viktigt att få en bild av karaktärerna.

    SvaraRadera
  4. Håller med. Platta karaktärer blir inte intressanta. Man ska gärna kunna reta sig på en och annan i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hör till att man ska reta sig på någon :)

      Radera
  5. en kan ju använda sig av sin fantasi och lägga till och/eller dra ifrån egenskaper efter egen smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart fast för mig så skulle det kännas konstigt.

      Radera
  6. Jo, karaktärerna är viktiga men inte alltid avgörande för läsupplevelsen. Jag kan tycka om böcker även med ganska platta karaktärer.

    SvaraRadera
  7. Håller med om att man inte alltid måste gilla karaktärerna. En intressant karaktär som driver en till totalt vansinne kan också funka. :)

    SvaraRadera