fredag 14 april 2017

Less is more.. eller?

Veckans bokbloggsjerka hos Annika:

Less is more, håller du med om det? (Kan handla om en på tok för lång bokserie, en bok som borde ha förkortats med typ 300 sidor, etc.

Jag gillar tjocka böcker, men de måste ju innehålla något också. 
Finns inget bättre än att läsa en riktig tegelsten och känna redan från start att det här kommer bli bra.
Samtidigt finns det inget värre att läsa en lång bok som bara är utfylld med en massa trams..

Långa bokserier har jag inte heller något emot, särskilt inte om det är en deckarserie som avslutas efter varje bok så att man slipper gå och vänta på en upplösning.

Vanliga bokserie som drar ut på för många delar och då varje bok kanske inte ha ett riktigt avslut kan jag tycka är frustrerande i längden.


19 kommentarer:

  1. Jag håller mig borta från tjocka böcker för jag tycker de ofta blir sega.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo i bland kan det bli segt men vissa tegelstenar kan verkligen leverera!

      Radera
  2. Visst är det innehållet som många gånger avgör. Tjocka böcker kan bli för långrandiga och jag har en tendens att tröttna men sen finns det också de böcker och serier som jag vill läsa pga innehållet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Numera drar jag mig lite för att läsa tjocka böcker, men en del vill jag läsa och om de finns som ljudböcker brukar det funka bättre för mig....

      Radera
    2. Runt 500 sidor är bra tycker jag!

      Radera
  3. naturligtvis finns det tjocka böcker som håller hela vägen, men det känns som om de som inte håller är flera. och serier tenerar att upprepa sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är klart men en bok under 300 sidor är för kort tycker jag!

      Radera
  4. Jo, det händer då och då att jag önskat att en bok varit längre. Men oftare är det tvärtom.

    SvaraRadera
  5. Långa böcker med trams brukar aldrig ens bli utlästa för mig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får väl skumläsa bara för att kunna säga att man läst den iaf ;)

      Radera
  6. Som vanligt så är det omöjligt att ge ett kategoriskt svar. Allt beror ju på innehållet :)

    SvaraRadera
  7. Lagom är som alltid bäst - men jag drar mig för att starta tegelstensböckerna.

    SvaraRadera
  8. Teglstensböcker som är bra är så bra, de som inte är bra är sjukt jobbiga :( Håller med att det är lättare att orka läsa en serie med många böcker om det blir ett slut i varjebok.

    SvaraRadera
  9. Egentligen tycker jag det är lite jobbigt mer serier hit och dit, men det finns väl undantag :)

    SvaraRadera
  10. Bra böcker är ju bra oavsett deras tjocklek. Men det finns en sjuka som blivit värre tycker jag, att bestsellers uppföljningar blir onödigt blajiga och tjocka. Det är en riktig njutning att läsa en koncentrerat skriven bok, som inte är tjock, men ändå har riktigt mycket och ibland oförglömligt innehåll. Tex Den gamle och havet av Hemingway.

    SvaraRadera