måndag 24 april 2017

Veckans bokbloggsfråga

Den här veckan är frågan i Veckans bokbloggsfråga:

Vilken ej längre levande författares författarskap saknar du allra mest? Skulle du vilja att någon fortsätter skriva böcker i dennes anda, så som sker med till exempel Gösta Knutsson (det ges ut nya bilderböcker om Pelle Svanslös lite nu och då) eller som i fallet med Stieg Larssons millennium-serie som ju David Lagercrantz skrev en fjärde del till?

Jag måste verkligen säga att jag saknar Astrid Lindgren. 
Hennes böcker är ju en del av min uppväxt och jag hade gärna velat ha mer av Pippi, Emil och alla de andra.
Men nej, jag vill inte att någon annan ska fortsätta skriva böcker i hennes anda.
Det skulle inte att gå för Astrid var verkligen "one of a kind".

Sen saknar jag Stieg Larsson skrivande, tror att han hade kunnat fortsätta millennium-serien och kanske skrivit ett par böcker till som säkert hade varit jättebra.

Vet att David Lagercrantz har tagit över den här serien nu och jag var ganska besviken på hans bok Det som inte dödar oss.
Tyckte inte alls det kändes som samma karaktärer och känslan i den boken var långt i från Stieg Larssons böcker.
Men jag kommer att fortsätta läsa serien ändå tror jag.
Det är ju trots allt Lisbeth och Mikael man får följa även om de tar en väg som Stieg kanske aldrig hade valt åt dem.



4 kommentarer:

  1. Jag håller helt med om Astrid Lindgren. Hennes böcker var en betydande del i min barnboksvärld men inte vill jag heller att någon ska skriva vidare på hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror ingen hade kunnat göra henne rättvisa :)

      Radera
  2. Jag hade också svarat Astrid Lindgren, men nej absolut inte att någon ska fortsätta med det hon påbörjat, det blir fel!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är omöjligt att någon skulle kunna fortsätta på hennes böcker!

      Radera