tisdag 18 april 2017

Tiden är inte än av Elin Boardy

Beskrivning från Adlibris:

"Sverige, cirka 1350. Europa ligger i ruiner, digerdöden härjar och har på bara några år utplånat en tredjedel av befolkningen. 
En kvinna lämnar allt bakom sig och flyr ut ur landet, för att möta sitt öde. Detta är början på en vandring som blir mycket lång, då den kanske inte har något annat mål än bort. 
En flykt som tar henne genom ett både rättslöst och ödelagt landskap, till platser där folk alltjämt lever, och försöker överleva. Till pestläkarna, gycklarna, hororna, änkorna, de föräldralösa. Hon får möta såväl vänlighet som illvilja."

Mina tankar:

För det första är språket så vackert och det var dels därför det tog lite tid för mig att läsa den här. Känns som att varje ord och mening kräver lite eftertanke.

Andra anledningen till att det tog lite tid för mig att läsa den här boken är att det inte är alls min typ av bok.
Missförstå mig rätt nu, det är en bra bok men absolut inget som jag är van vid.
Från början var jag lite orolig faktiskt att jag inte skulle tycka om den och kanske har svårt att fastna i historien men där hade jag ganska fel.

Jag tyckte om boken, jag fastnade och jag blev väldigt gripen av språket och handlingen och när sista sidan var läst så blev jag så tacksam att jag får chansen att vidga mitt läsande tack vare bloggen och recensionsexemplar.

Tiden är inte än har fått väldigt fina recensioner som den helt klart förtjänar och jag känner att jag inte kan göra den här boken rättvisa i ord.

Jag är så ovan att  läsa den här typen av böcker men nu i efterhand är jag glad att jag fick chansen för vilken läsupplevelse det blev.

Omtumlande, smärtsamt och aktuellt.

Betyg:

4/5

Finns på Adlibris / Bokus

3 kommentarer:

  1. Jag läser denna just nu, tycker den är riktigt bra och den känns rätt unik i sin berättarstil och sättet den är uppbyggd på :)

    SvaraRadera
  2. Den där boken verkar intressant.

    SvaraRadera