måndag 8 maj 2017

Den tusende följaren av Jenny Milewski



Stella är 17 år och går på gymnasiet.
Hon har vänner, en snygg pojkvän och 40 000 följare på Youtube.
Allt är bra tills den dagen Nova Star dyker upp.

Nova försöker ta över Stellas liv på internet, hon sprider falska rykten om Stella och chattar med killar och låtsas vara Stella.
Allt blir komplicerat, folk börjar tro på ryktena, pojkvännen gör slut och vännerna försvinner.

Stella försöker att ta reda på vem Nova är och få henne att sluta men det är inte så lätt.
Hur ska hon hitta Nova på nätet?
Hon tar hjälp av datorkillen Linus och tillsammans försöker de spåra Nova.





Själva handlingen i den här boken lockade mig inte så mycket men då jag tidigare har läst Yuko av Jenny Milewski och tokgillat den ville jag ge den här en chans.
Till en början så fastnar jag i handlingen och tycker att det känns lite spännande men den känslan försvinner ganska fort.

Tycker väl sådär om den här boken, varken bra eller dålig.
En grej jag reagerade på är att den är klassad för 12-15 år men eftersom den innehåller en del sex och könsord skulle jag nog säga att den passar från 15+.

Stella som karaktär känns som en ganska vanlig sjuttonårig tjej men hon växer ganska mycket i boken och i slutet känns hon mer mogen tycker jag.

Har lite svårt för Stellas föräldrar som verkar vara ganska frånvarande och likaså polisen som Stella vänder sig är helt inkompetenta.
De verkar inte ha en susning om vare sig internet eller hur vanligt näthat kan vara.

Historien löper på i ett ganska långsamt tempo men på slutet händer något. Det känns som författaren får jättebråttom och nästan tröttnar på sin egen berättelse.
Upplösningen kommer hastigt och det är inget som jag är nöjd med alls, hade hellre sett ett annat avslut på boken.

Betyg:

2,5/5

Finns hos Adlibris / Bokus

1 kommentar: