torsdag 11 maj 2017

Finns det en, finns det flera av Mhairi McFarlane

Beskrivning från Adlibris:

"Allt börjar med det där bröllopet. När Edie blir tagen på bar gärning i en minst sagt pinsam situation är det hon som får skulden. 
För att slippa skitsnacket på sociala medier och de anklagande blickarna från hennes före detta vänner, tvingas hon lämna staden och får i uppdrag att spökskriva en biografi om den nya heta stjärnan Elliot Owen. Det ska väl inte vara så svårt? 
Jo, faktiskt. För platsen hon förvisas till är Nottingham, staden där hon växte upp. Där tvingas hon bo hos sin deprimerade pappa och bittra syster som konstant ifrågasätter allt Edie gör. Dessutom visar sig superstjärnan Elliot totalt oförmögen att ta ett nej. 
När Edie förvandlas tillbaka till sitt tonårsjag inser hon att det är hög tid att ta reda på vem hon egentligen är."







Mina tankar:

Det var länge sedan jag läste en riktig chicklit eller romcom (romantisk komedi) som det också kan kallas och det var precis vad jag behövde.
Den här boken hade det mesta man kan önska sig, den är rolig, pinsam och väldigt underhållande.

Edie gör ju det mest förbjudna man kan göra på ett bröllop och blir därefter helt utesluten av alla.
Nu var det som hände inte Edies fel men hon får skulden och utmålas både till det ena och det andra.
Eftersom det var två av hennes arbetskamrater som gifte sig så kan hon absolut inte gå tillbaka till jobbet så hennes chef skickar henne långt bort från stan och det är där Edie på något sätt måste hitta sig själv.

Jag tokgillar Edies familj. Man förstår ju att de varit med om dåliga saker och relationerna inte är det bästa men det är ändå värme och kärlek.

Det tog ett par kapitel innan jag fastnade i boken men när jag väl gjorde det kunde jag inte sluta läsa.
Påminner väldigt mycket om Marian Keyes böcker och skrivsätt.
Det är dråpligt, roligt men ändå en allvarlig ton i bakgrunden.

Det enda negativa jag har att säga om Finns det en, finns det flera är faktiskt slutet.
Det lämnas ganska öppet och jag hade nog gärna velat ha ett riktigt avslut i stället.
Men samtidigt så bäddar det upp för kanske en fortsättning?
Vem vet? Jag hänger gärna med Edie i fler böcker!

Betyg:

4,5/5

Finns på Adlibris / Bokus

Tack HarperCollins för boken!

2 kommentarer:

  1. Det är sådan böcker man behöver ibland och då har haft fint sällskap ser jag.

    SvaraRadera