onsdag 17 maj 2017

Mordbrännaren av Anders Gustafson och Johan Kant

Beskrivning från Adlibris:

"En våldsam brand utbryter en höstnatt i husvagnar och tält på Singö camping, där en grupp romer bor. 
Den 62-årigakriminalinspektören Solbritt Andersson leder utredningentillsammans med kollegan Lena Karlsson. 

Förövarna har inte lämnat några spår på platsen, bortsett från att de har sprejmålat en brun triangel på en informationstavla. Snart står också en gård på norra Singö i lågor. Finns det ett samband mellan mordbränderna?

Samtidigt fortsätter polisen arbetet med att kartlägga nätverket kring den gäckande spionen och ex-militären Sven Löwengrip. Det förflutna kastar återigen långa skuggor över skärgårdsön."








Mina tankar:

När jag läste första delen, Singöspionen var jag inte helt övertygad om att det här var en serie som passade mig.
Tyckte om miljön och karaktärerna men inte själva handlingen i boken.
Avvaktade därför med att läsa den här som är del två i serien men när jag för ett par veckor sedan fick hem del tre som ett recensionsexemplar tänkte jag ge serien en chans till.

Är väldigt glad för det för Mordbrännaren gillade jag väldigt mycket mer än Singöspionen.
Den här är spännande från början till slut och handlingen känns mer genomtänkt.

Tycker om att följa Solbritt både i arbetslivet och privat.
Kan i bland tycka att Solbritt känns lite egocentrisk men samtidigt så har hon väldigt många bra egenskaper också.
Hon känns varm, äkta och väldigt rättvis.

Det här är en lättläst bladvändare med många trådar som knyts i hop bra på slutet.


Mordbrännaren är en fristående del men jag rekommendera att läsa böckerna i ordning för att få ut så mycket som möjligt av berättelsen.

Nu ser jag fram emot att läsa Sändebudet som är den sista och avslutande delen.

Betyg:

4/5

Finns på Adlibris / Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar