tisdag 23 maj 2017

Liten sommarläsningskät

Hittade en liten enkät hos Lyrans Noblesser som jag såg att många gjort så tänkte varför inte.
Det blev ju sommar nu på en gång så det passar bra.




1. Brukar du läsa mer eller mindre, eller som vanligt på sommaren?

Jag brukar nog läsa som vanligt under sommaren. Tror inte att det blir mer lästid egentligen för när familjen är lediga tillsammans så blir det mycket annat som man vill hinna med.

2. Läser du samma typ(er) av böcker som under övriga delar av året, eller läser du något speciellt på sommaren?

Nä jag tror faktiskt inte min läsning påverkas så mycket bara för att det är sommar utan jag läser nog på som vanligt.
Någon gång har jag tänkt att kanske klämma in en extra tjock bok under semestern men oftast så blir det att jag inte hinner med det.

Som nu i sommar så har jag planerat att läsa Ett litet liv av Hanya Yanagihara och det hoppas jag verkligen att jag kommer göra.

3. Beskriv den ultimata sommarläsningsplatsen! Inkludera gärna smaker, dofter o s v.

Jag är inte någon sommarälskare och jag avskyr värmen så det får väl bli antigen i skuggan med förhoppningsvis lite svala vindar.
Det får gärna dofta nyklippt gräs och jag kan tänka mig att dricka någon kall kaffedrink :)

Eller så gillar jag när åskan drar in på sommaren och temperaturen sänks, det blir blåsigt och spöregn.
Då sitter jag gärna på en altan och läser med en filt och kanske lite te att dricka.

4. Vilken bok är perfekt för en slö dag på stranden/i hängmattan?

Jag får ingen ro att läsa på stranden utan där blir det mest bad och sen hem i gen och likaså hängmattan är inte min grej heller.
Blir yr om jag lägger mig och skulle absolut inte kunna ligga där och läsa.

Men jag får väl tolka frågan som en perfekt bok att läsa under sommaren på valfri plats!

Jag tycker svenska deckare passar bra på sommaren.
Oftast är det ganska lättlästa och kräver inte så mycket av läsaren.

Kan tänka mig att feelgood/chicklit  är utmärkt sommarläsning också

5. Berätta om en bra bok som utspelar sig på sommaren!

Jag har nog inget bra exempel på en speciell bok som utspelar sig på sommaren.
Har säkert läst 100 sommardeckare men ingen som jag kan nämna specifikt. 

8 kommentarer:

  1. på stranden läser inte jag heller

    SvaraRadera
  2. Skugga är det som gäller för mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är jobbigt att sitta i solen tycker jag.

      Radera
  3. Föredrar också skugga men gillar att läsa ute om jag orkar och kan. Precis som du så läser jag nog något mindre mitt på sommaren då både jag och sambon har semester. Så mycket annat man vill göra då ju =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gäller ju att passa på att umgås när man kan :)

      Radera
  4. Eller hur, feelgood passar på sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog försöka läsa lite feelgood i sommar också!

      Radera