onsdag 10 maj 2017

Nattmannen av Jørn Lier Horst

Beskrivning från Adlibris

"Dimman ligger kusligt tät över Larvik tidigt en kall höstmorgon. Mitt på stadens torg har ett avhugget huvud placerats, spetsat på en påle.
Kommissarie William Wisting ställs inför det mest groteska fall han stött på under sin poliskarriär. Det brutalt mördade offret är en mycket ung flicka och hela Norge är skakat av det blodiga dådet.
Medierna kräver en snabb lösning. Men de viktiga timmarna efter fyndet passerar utan några ledtrådar om vem flickan är, och pressen blir inte mindre när ännu ett lik hittas, uppdraget ur den djupa älven
Snart står det klart att trådarna i det här nätet sträcker sig långt bortom landets gränser och att fallet har kopplingar till betydligt tyngre kriminalitet än någon kunnat föreställa sig."




Mina tankar:

Det här är bok fem i serien om William Wisting och utspelar sig före de tidigare böckerna jag läst i serien.
Det är synd att de har översatt den här serien i fel ordning för det kan bli lite förvirrande att hålla ordning på karaktärernas relationer.
I Nattmannen får man iallafall reda på lite mer om både William och dottern Lines bakgrunder och det var intressant tyckte jag.

Jag har tidigare klagat på att jag tycker William är en platt och ganska torr karaktär och till en viss del tycker jag det fortfarande men det är nog mycket för att man är van att läsa om poliser med både alkohol och drogproblem.
William är en fullkomligt normal man och känns kanske inte alltid så spännande att följa, men samtidigt börjar jag uppskatta honom mer hela tiden.
Han känns trygg och äkta.
Känns faktiskt skönt att läsa om en polis som inte har massa problem med spriten och kvinnor hela tiden.

Dottern Line gillar jag också bara mer och mer.
Hon känns som en frisk fläkt i böckerna och kan lätt dra till sig lite trubbel.

Nattmannen är en väldigt spännande och välskriven historia.
Det händer saker hela tiden och slutet är väldigt rafflande.

Helt klart läsvärd!

Betyg:

4/5

Finns på Adlibris / Bokus

Tack Lind & Co för boken!

2 kommentarer: