tisdag 23 maj 2017

Harry Hole, det ska bli ett nöje att lära känna dig mer!

Jag har funderat länge på att börja läsa serien om Harry Hole och särskilt mycket efter att Törst släpptes som är bok nummer 11 i serien.

Samtidigt har jag varit lite rädd och tänkt att det är en sådan lång serie och det är dumt att förbinda sig men när alla pratar om hur bra det är så är det inte lätt att stå emot.

När jag även hörde att en del tyckte att böckerna var lite lika Lars Keplers serie om Joona Linna så var det ingen tvekan längre.

Då kom jag till fundering nummer två.
Har hört från många att de två första böckerna i serien inte alls är bra och att man lika väl kan hoppa över dem.
Ni vet ju hur jag är med serie, allt måste läsas i rätt ordning men samtidigt tanken på att läsa två kanske dåliga böcker tog emot väldigt mycket.

Till sist blev det så att jag hoppade över de första två och gav mig i kast med Rödhake som alltså är bok nummer tre i serien.
På ett sätt kändes det faktiskt som en första bok i en serie iallafall kanske mycket på grund av att Rödhake är den första boken som utspelar sig i Oslo.
De två tidigare har tagit plats i Australien och Thailand.

Jag gillar Harry på en gång, han känns som en karaktär som kommer bli spännande att följa men jag har mina misstankar på att jag kommer reta mig på honom också.
Vi får se!

Rödhake var en spännande bok, väldigt lång och jag som lyssnade på den som ljudbok tyckte i bland att sjutton timmar var alldeles för mycket men samtidigt blev jag väldigt investerad i berättelsen.

Boken utspelar sig under två tidsperioder.
Dels under början av 2000 talet men också under andra världskriget.

Tycke att de delarna som utspelade sig under andra världskriget var väldigt spännande och i bland önskade jag att det hade varit mer ut av det.

Har inte så mycket mer att säga om Rödhake, tyckte att det var en bra deckare även om jag upplevde den lite för lång och seg emellanåt.
Tror dock att det kan beror på att jag lyssnade på den, fortsatta delar kommer jag nog att läsa så man kan styra takten lite själv.

Slutsats:
Ska bli spännande att fortsätta läsa serien om Harry och vi får se om jag lyckas ta mig till bok elva!

Är nu på halvvägs in i bok fyra!

7 kommentarer:

  1. de chipsen vill jag testa! Hittade i Engelska Affären chips som smakade gurkmacka!! Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa var riktigt goda!
      Älskar avokado :)

      Radera
  2. Kul att vi har fått en ny medlem i Harry Holes fanclub :)

    SvaraRadera
  3. Tror inte det blir några problem med att läsa alla elva 😉

    SvaraRadera
  4. Jag har bara läst första men är sugen på den nyaste!

    SvaraRadera