torsdag 4 maj 2017

Klassiker

Känns som jag skriver detta varje vecka men vad tiden går fort, torsdag igen och dags för Helgfrågan hos Mias bokhörna.

Vilken klassiker tycker ni absolut man ska läsa?


Jag är jättedålig på att läsa klassiker och dem som jag har läst kan man nog räkna på mina fem fingrar. 
Främst beror det nog på att det kommer så mycket nytt hela tiden att läsa och det lockar mer än klassiker för mig.

De flesta klassiker jag har läst har jag tyckt varit ganska överreklamerade och inte alls varit min typ av böcker förutom Jane Eyre av Charlotte Brontë som är en av mina favoritböcker.

Just vad det är som gör Jane Eyre så speciell för mig är svårt att sätta fingret på men när jag läste den så var det en period i mitt liv jag inte mådde jättebra och den boken hjälpte mig på många sätt.
Har även lyssnat på den som ljudbok en andra gång och den var lika fantastisk då också!

21 kommentarer:

  1. roligt att hitta en klassiker man tycker om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Hade gärna velat läsa någon mer men vi får se vad som hinns med!

      Radera
  2. Ja men då kanske jag ska försöka lyssna på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är rätt lång också men det är Katerina Ewerlöf som läser och hon är så bra!

      Radera
  3. Jag är jätte dålig på att läsa klassiker!

    SvaraRadera
  4. Jag är lite osäker på om jag läst hela Jane Eyre eller om det var ett utdrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väl någon lättläst variant också!

      Radera
  5. Jane Eyre är verkligen en fin roman. när en läser mycket nytt längtar en ibland efter en klassiker, tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ett par klassiker jag är mer nyfiken på.

      Radera
  6. Jane Eyre är en av mina favoriter

    SvaraRadera
  7. Jane Eyre läste jag för några år sedan och jag kan inte påstå att jag gillade den, även om den var läsvärd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att du tyckte den var läsvärd iallafall :)

      Radera
  8. Precis, ont om tid för klassiker! Men Jane Eyre gillade jag också.

    SvaraRadera
  9. Jane Eyre är en fin bok som jag verkligen tyckte om.

    SvaraRadera
  10. Jane Eyre tyckte jag också väldigt mycket om, skulle gärna läsa om den. :)

    SvaraRadera
  11. Systrarna Brontë igen ;)

    SvaraRadera
  12. Ja, det är ju det, alla nya böcker som kommer i en strid ström... Jag har försökt kolla upp vilka nya böcker som kommer det här året, och under juni-juli blir det lugnare för min del med inte lika många nya böcker som jag absolut vill läsa, då skall jag läsa klassiker :)

    SvaraRadera
  13. Det är en klassiker, men just den har jag inte läst.

    SvaraRadera
  14. Jane Eyre har jag tänkt läsa så länge nu, men av någon anledning blir det aldrig av.

    SvaraRadera