torsdag 3 mars 2016

Jag lät dig gå av Clare Mackintosh


Beskrivning från Adlibris:

Femårige Jacob och hans mamma är på väg hemåt en mörk och blöt novemberkväll. De har bara en kort bit kvar att gå när han plötsligt släpper taget om hennes hand och springer ut i gatan. Samtidigt kommer en bil körande i rasande fart och Jacob hinner inte undan. Föraren smiter och kvar på gatan ligger den döde pojken. Över honom hukar sig hans svårt chockade mamma. Hela hennes liv har krossats i ett ögonblick.
Fallet hamnar på polisinspektör Ray Stevens bord. Han har inga ledtrådar men är fast besluten att hitta den skyldige, och är beredd att riskera allt för att skipa rättvisa åt en kvinna som drabbats av varje förälders värsta mardröm.
För Jenna är det omöjligt att fortsätta leva i hemstaden Bristol hennes liv är ödelagt. Det enda hon vill är att lämna allt bakom sig och börja på nytt. Jenna flyttar till en liten by i Wales. Hon försöker desperat glömma sitt förflutna men jagas av fasansfulla minnen. Byns invånare undrar förstås vem hon är och varför hon sökt sig just dit. Men Jenna håller alla på avstånd, släpper ingen in på livet.
Medan polisen arbetar börjar Jenna långsamt tro på en framtid. Men är det alls möjligt att lämna ett liv för ett helt annat?
Det förflutna kommer obönhörligt ifatt henne och dess konsekvenser är förödande.

Mina tankar:

Vilken bra bok vill jag börja med att säga.
Den verkligen griper tag i en och man känner så för huvudpersonen och när boken plötsligt tar en sådan oväntat vändning vet man inte riktigt vad man ska tro.

Det är inte ofta böcker förvånar och överraskar mig, oftast lyckas jag räkna ut twisten långt innan den händer men i Jag lät dig gå så blev jag helt tagen på sängen.
Hade inte sett eller räknat ut vad som skulle hända, och oj vilken känsla det är när man sitter där med hakan nere vid knäna..

Den här boken innehåller det mesta. En gripande historia, intressanta karaktärer, spänning och kärlek.

Jag lät dig gå har jämförts med Gone girl som många andra psykologiska thrillers har gjort på sista tiden och här har vi en som verkligen håller måttet.
Inte lika fantastisk som Gone girl som för övrigt är en av mina favoritböcker men inte långt därifrån.

Läs boken och förbered dig på en läsupplevelse som du inte kommer ångra!

Betyg:

4,5 /5

Köp boken på Adlibris / Bokus 

Tack till Lind & CO för boken!

10 kommentarer:

  1. Nu börjar jag bli orolig för att mina förväntningar ska vara skyhöga när jag väl börjar läsa den... :o

    SvaraRadera
  2. Kul att du också gillade den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var verkligen jättebra. Älskar när böcker förvånar mig och det gjorde verkligen den här!

      Radera
  3. Det är inte ofta jag heller blir överraskad av den så kallad twist, men här slog den ner som en blixt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul när det väl händer. I bland känns det som man har läst för mycket för man bli aldrig överraskad men den här var verkligen ett undantag.

      Radera
  4. Jag tycker den berörde mig mer än Gone girl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den berörde nog mer pga ämnet men Gone girl gillade jag lite lite mer :)

      Radera
  5. Jag klarar inte alls av att läsa den här boken, det är många böcker nu med barn som dör eller far illa och med små barn hemma så är det faktiskt lite jobbigt. Förut läste jag massor av den typen av böcker utan problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår hur du känner, tycker också det kan vara jättejobbigt!

      Radera