onsdag 9 mars 2016

Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson


Beskrivning från Adlibris:

Två svårt skadade personer tas in akut på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ena är Lisbeth Salander, som är efterlyst misstänkt för dubbelmord. Hon har en livshotande skottskada i huvudet och måste opereras omedelbart. Den andre personen heter Alexander Zalachenko, en äldre man som Salander huggit med en yxa.

Den tredje och avslutande delen i Millenniumserien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde visserligen att bli levande begravd, men hennes problem är långt ifrån över. Zalachenko har tidigare varit yrkesmördare i den sovjetiska underrättelsetjänsten. Han är dessutom Salanders far och det är han som försökt ta livet av henne. Starka krafter vill tysta Lisbeth Salander en gång för alla.

Samtidigt gräver Mikael Blomkvist i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan - den verkliga - att segra.


Mina tankar:

Det här är den boken i serien jag har svårast med. Tycker att första delen är väldigt seg och det är massor av karaktärer som man får följa som känns lite onödiga.
När man väl läst ut boken så kanske de inte känns lika onödiga på samma sätt men när man läser så vill man bara komma vidare och få reda på hur det ska gå för Lisbeth.

Halvvägs in i boken vänder det och det känns som det verkligen tar fart.
Jag älskar allt med den här serien men framför allt karaktärerna Lisbeth och Mikael.
Den här boken, trots sin sega start har allt en bra bok ska innehålla.

Ska bli spännande att se hur David Lagercrantz axlar det ansvar han tagit på dig genom att skriva uppföljaren Det som inte dödar oss.
Personligen är jag tveksam om han kan fånga upp det där speciella som Stieg Larsson lyckades med och om han lyckas hålla Lisbeth och Mikaels karaktärer lika levande.

Millennium med eller utan den fjärde boken kommer att vara en av mina favoritserie genom tiderna och jag kommer absolut läsa serien en tredje gång!

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus

5 kommentarer:

  1. Tycker att denna serie är grymt bra och jag tycker verkligen att Lagercrantz gjorde ett riktigt hyfsat jobb med bok fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att jag ska få tid att läsa fjärde boken snart!

      Radera
  2. Jag minns hur en kollega tjatade om att jag skulle läsa de här böckerna och det gjorde jag oxå på jobbet, och älskade dom. men börjar vara några år sedan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är några av de få böcker jag faktiskt skulle kunna tänka mig att läsa flera gånger, så bra är de!

      Radera
  3. Tyckte väldigt mycket om den här, men blev inte så imponerad av Lagercrantz. Spännande att läsa dem tätt ihop dock, det gick ju några år emellan för mig så det kanske spelar in :)

    SvaraRadera