torsdag 24 mars 2016

En hemlig plats av Tana French


Beskrivning från Adlibris:

"Fotot visar en leende tonårskille. Över hans blå t-shirt har någon omsorgsfullt klistrat fast utklippta bokstäver: Jag vet vem som dödade honom.

Det har gått ett år sedan Christopher Harper hittades ihjälslagen på den välklippta gräsmattan innanför murarna på flickinternatet St Kilda's. Chris var sexton år och elev på pojkskolan i närheten. Nu dyker en av tjejerna på St Kilda's, Holly Mackey, upp på polisstationen med ett foto på Chris i handen. Holly säger att hon hittat bilden på internatskolans anslagstavla, där eleverna sätter upp lappar med sina hemligheter. Hennes historia ger nytt liv åt fallet och kriminalaren Stephen Moran ser sin chans att äntligen klättra i graderna. Men för att lyckas måste han samarbeta med Antoinette Conway: kantig, illa omtyckt och utstött bland de manliga kollegorna på mordroteln. Och han måste tränga sig in i den slutna och laddade världen på internatet."


Mina tankar:

Det här är första boken jag läser av Tana French och jag måste säga att jag fick kämpa mig igenom den.
Jag hade väldiga problem att komma in i boken och fick inget läsflyt alls, vilket är jättesynd eftersom jag hört så mycket positivt om den här boken av andra.

Kanske har det med språket att göra eller så var det tillfället då jag läste som avgjorde.
Egentligen så borde jag lagt ifrån mig boken och läst något annat tills jag hade mer tid och ro att verkligen sugas upp i berättelsen men eftersom det var ett bibliotekslån så ville jag läsa klart den.

Jag försökte gång på gång att hitta flytet i texten och i berättelsen men det gick sisådär.
Nu vill jag inte skylla min dåliga erfarenhet av boken på just boken utan jag tror att det var helt fel tillfälle för mig att läsa den.

Jag kan tänka mig att har man bara lite tålamod och tid så är det här en fantastisk bok.

Betyg:

3/5

Får ett godkänt betyg av mig trots allt men antagligen förtjänar den mer.

Köp boken på Adlibris / Bokus





3 kommentarer:

  1. Jag läste Till skogs av henne för ett tag sedan, men jag var inte så förtjust i den. Jag har dock tänkt ge henne en chans till eftersom jag hört att många gillar hennes böcker :)

    SvaraRadera
  2. Förstår precis vad du menar, den kräver både tålamod och tid. Har man inte det är risken stor att man inte fastnar. Så är det ibland.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst en del av henne tidigare och har för mig att jag gillade dem men vet inte vad jag skulle tycka nu!

    SvaraRadera