fredag 11 mars 2016

Ljudböcker

Veckan har rullat på som vanligt och nu är det redan fredag igen. Härligt!
Ser fram emot en lugn helg med god mat, godis, mello och läsning förstås.
Men innan jag öppnar godispåsen och kryper upp i soffan ska det städas lite och givetvis måste helgens bokbloggsjerka besvaras!

Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?

Jag lyssnade på väldigt mycket ljudböcker för ett par år sedan.
Under en period i livet hann jag inte läsa riktiga böcker utan då passade ljudböcker perfekt.
Men nu får jag inte riktigt det att funka.
Älskar tanken på att lyssna på en bok och jag har haft Storytel i mobilen och påbörjat massor ut av böcker men tappar koncentrationen jättelätt.
Vet inte varför det blivit så och därför sa jag upp mitt abonnemang av Storytel för ett par månader sedan.
Kändes onödigt att betala 169 kronor i månaden när jag ändå inte lyssnade.
Fast nu är jag lite sugen på att prova igen eftersom jag kommer vara ute på mer promenader nu när vädret börjar bli bättre.
För det är då som ljudböcker fungerar bäst för mig, när jag är ute och går så kanske nästa månad att jag startar upp det igen.

Jag föredrar att lyssna på deckare och lättsammare chicklit. Känns som att det är lättare att hänga med i sådana böcker än i någon tung roman.
Har en hel del favorituppläsare bland annat:
Katarina Ewerlöf, Jonas Malmsjö, Frida Hallgren och Mirja Turestedt för att bara nämna några.

40 kommentarer:

  1. Jag gillar också att lyssna då jag promenerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har dock slutat att lyssna på deckare när jag går i skogen!

      Radera
  2. Ja att lyssna på ljudböcker kräver lite träning och har man kommit ifrån det får man börja träna igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog börja lite smått igen. Har en del i min storytelbokhylla som väntar :)

      Radera
  3. Om jag gick promenader ensam så tror jag det möjligen skulle funka. Men nu försöker jag kombinera det med att träffa vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är klart går man flera stycken så kan det vara lite otrevligt att lyssna på bok :)

      Radera
  4. Jag har svårt för ljudböcker, men jag önskar verkligen att jag kunde lyssna på böcker också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt smidigt när man gör hushållssysslor :)

      Radera
  5. Jag vill inte lyssna när jag är ute och promenerar. Då föredrar jag ljud av vind, vatten, fåglar ... men i bilen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig fungerar det allra bäst vid promenader :)

      Radera
  6. Promenad och en bra bok funkar bra. Då kan man gå hur långt som helst!

    SvaraRadera
  7. Promenad och en bra bok funkar bra. Då kan man gå hur långt som helst!

    SvaraRadera
  8. Jag vågar inte heller mig på några tyngre böcker som ljudbok utan tar mest deckare. Jag gillar annars att lyssna på P3 Dokumentär t.ex om du bara vill ha något bra att lyssna på. Eller någon annan podd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Podd lyssnar jag också på en hel del.

      Radera
  9. om jag promenerar vill jag lyssna på naturen. jag föredrar vanliga böcker i allmänhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen så tycker jag naturen inte säger mig så mkt så för mig fungera det med ljudbok :)

      Radera
  10. Kan tänka mig att det är smidigt med ljudböcker, särskilt om ork och tid tryter. :) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu när diskmaskinen gått sönder så är det lite roligare att diska med en bok i örat :)

      Radera
  11. På långpromenader är det perfekt! :)

    SvaraRadera
  12. Ljudböcker fungerade bra för mig under en period då jag körde mycket bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att köra bil och lyssna samtidigt skulle jag nog ha svårt för.

      Radera
  13. Just ja, Storytel var jag lite sugen på en period men fick påminna mig om hur sällan jag lyssnar på ljudböcker och hur lite jag tycker om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kostar ju en del så det gäller att man verkligen lyssnar också :)

      Radera
  14. Du verkar lite mer erfaren i ljudboksträsket :) sv: Ja men eller hur med fyra hundar och två barn så då gillar man faktiskt tystnaden om den skulle inträffa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tystnaden är rätt skön i bland också :)

      Radera
  15. Jag älskar tystnaden när jag är ute och promenerar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i bland kan det vara skönt också

      Radera
  16. Det är ju det, man måste ha rätt tillfälle för en ljudbok. Jag lyssnar när jag motionerar, för då har jag ju inget bättre för mig - hemma går det inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemma går bra under tvätt och städ tycker jag.

      Radera
  17. Jag tror också att det skulle vara bra för mig att lyssna medan jag promenerade, men oftast har jag då en hund med mig och då vill jag helst vara helt fokuserad på hunden medan jag går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hund med mig på promenader men oftast så går det bra att kombinera :)

      Radera
  18. jag lyssnar inte (men sonen lyssnar på Storytel när han står där ensam på natten och styr sitt fartyg :)

    SvaraRadera
  19. Jag förstår charmen med ljudböcker även om jag inte lyssnar så värst mycket för jag tycker så mycket om en fysisk bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föredrar också den fysiska boken :)

      Radera
  20. Det verkar vara många som lyssnar när de promenerar. Funkar inte för mig, då vill jag höra skogens ljud :)

    SvaraRadera
  21. Jag lyssnar inte heller på ljudböcker, men har känt mig lite nyfiken på att ge Storytel en chans.

    SvaraRadera