måndag 28 mars 2016

När hundarna kommer av Jessica Schiefauer


Beskrivning från Adlibris:

Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna.
När Ester och Isak en vårkylig kväll möts på en av festerna vid sjön förändrar de varandra. Deras förälskelse väcker dem till liv.
Ester sover allt oftare över i Isaks pojkrum, äter frukostmackorna vid hans köksbord.
Isak har en lillebror som heter Anton.
Och det här är berättelsen om Esters och Isaks stora kärlek. Och det är berättelsen om när Anton tog en annan människas liv.


Mina tankar:

Alltså den här boken är lite smått fantastisk.

Den är hemsk, otäck och de små detaljerna kryper in under skinnet på mig.
Jag känner så med Ester och Isak och jag känner även för Anton även fast han gjort något så fruktansvärt hemskt så känns han ändå så mänsklig.

Språket är väldigt bra. Det är så enkelt samtidigt som det går rakt in i bröstet på mig.

Har inte läst något av Jessica tidigare men blir absolut sugen på att läsa mer.
Sättet hon får sina karaktärer så levande är helt otroligt.

Den här boken väcker väldigt mycket känslor hos mig.
Mest ilska och sorg.
Ilska över det meningslösa våldet och sorg när allt går så illa som det gör.

Den här boken riktar inte in sig på offret och hans familj utan det är förövaren och hans familj som står i centrum.
Förövarens familj är ju offer även dom och det är intressant att följa "den andra sidan".
Sorgen och skulden är ju fruktansvärd där också fast på ett annat sätt.

En väldigt bra bok som är svår att släppa även när den är utläst.

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus



2 kommentarer:

  1. Är så nyfiken och sugen på att läsa denna bok. Tack för en bra recension :)

    SvaraRadera
  2. Ja den här vill jag också läsa :-)

    SvaraRadera