onsdag 14 oktober 2015

Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker

Beskrivning från Adlibris:

New Hampshire, sommaren 1975. En ung kvinna vid namn Nola Kellergan försvinner under oklara omständigheter och hennes förmultnade kropp återfinns inte förrän 2008, trettiotre år senare, när den påträffas nergrävd i den berömde författaren Harry Queberts trädgård. 
Bredvid Nolas kvarlevor hittar poliserna dessutom en kopia av manuskriptet till Queberts berömda genombrottsroman Roten till det onda. Quebert fängslas och anklagas för mordet, men till hans hjälp kommer hans före detta elev, författaren Marcus Goldman, som också är denna romans berättare och egentliga huvudperson. 
Tillsammans med polischefen i den lilla staden inleder Marcus en utredning som kommer att bli mer komplicerad än vad någon av de inblandade någonsin hade kunnat föreställa sig. Dessutom börjar han skriva en roman om fallet, en roman som redan innan den publicerats verkar vara på väg att bli en bestseller av sällan skådad kaliber. Romanen bär titeln Sanningen om fallet Harry Quebert…

Mina tankar

Nu har det gått ett par veckor sedan jag läste ut boken och har dragit mig lite för att skriva den här recensionen.
Vill skriva en sådan fantastisk recension så att alla springer till bokhandeln och köper den här boken på en gång!

Haha, ni förstår att jag gillade den. Tror nog att det här är en av de bästa böckerna jag läst!

Den innehåller så mycket.
Vänskapen mellan Harry och Marcus, en kärlekshistoria och ett väldigt spännande mysterier. 
Boken är så skickligt skriven. Författaren pendlar mellan dåtid och nutid men som läsare så blir du aldrig förvirrad.
Och alla dessa karaktärer man får lära känna under historiens gång.
Vem är ond och vem är god och vem talar egentligen sanning?

Det bästa med boken är helt klart alla twister och vändningar, man kan aldrig lista ut hur det egentligen ligger till för när man precis tror att man kommit på hur det är så ändrar allt riktning.

När jag läst klart boken så hamnade jag i en liten lässvacka med tanken på att jag aldrig kommer få läsa något lika bra igen.
Kom på mig själv att sakna karaktärerna från boken och funderade på att läsa om den på en gång.

Det här är en bok som jag kommer läsa om, kanske inte just nu men någon gång!

Betyg

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus Cdon

3 kommentarer:

  1. Jag kände likadant när jag skrev om den, ville att alla skulle förstå hur mycket de måste läsa den här boken! :)

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag verkligen sugen på att läsa boken!

    SvaraRadera
  3. Jag köpte denna för ett tag sedan och jag har bara sett fina recensioner på den. Verkar ju lovande.

    SvaraRadera