måndag 12 oktober 2015

Röd drottning av Victoria Aveyard

Beskrivning från Adlibris:

I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön - utan efter blod. De silverblodiga - de silvriga - är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll.


Mina tankar

Låt oss börja med att ta ett ögonblick att beundra omslaget på Röd drottning.
Vet att man inte ska döma boken efter omslag men det här är ett av de finaste omslagen jag sett.

Den här boken börjar lite långsamt, känns som man läst den tidigare och jag undrar om jag orkar mer böcker om unga tjejer med oväntade krafter.
Men sen händer det något, jag sugs in i berättelsen och kan faktiskt inte sluta läsa.
Det är maktspel och intriger och en del oväntade twister som jag inte hade räknat med.

Halvvägs in i boken så är jag så fast av all drama och alla överraskningar att det gör ont att vara tvungen att lägga ifrån sig boken för att göra de där onödiga sakerna som att jobba, äta och sova..

Vad är det som skiljer Röd drottning från alla andra liknade böcker då?
Ärligt talat vet jag inte vad det är men kanske är det Mare som påminner lite om Katniss från Hungerspelen som bidrar till att boken blir så bra.
Grundhistorien är egentligen inget speciellt men ändå så läser jag med andan i halsen.

Det enda negativa jag har att säga om boken är att det är lite synd att man inte få reda på varför världen såg ut som den gjorde.
Kändes som man ville ha lite bakgrundsinformation men vem vet kanske får man svar på en del frågor i nästa bok.

Betyg

4/5

Tack Modernista för boken!

Köp boken på Adlibris / Bokus / Cdon


4 kommentarer:

  1. Nej men varför ska man jobba, verkar ju dumt, hehe. Den här önskar jag mig i julklapp

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen ett mycket snyggt omslag.

    SvaraRadera
  3. Det låter ju lovande! Har den liggande i högen med rec.ex som ska läsas :)

    SvaraRadera
  4. Ja, den är fin den alltså. OCH OMSLAGET <3 Mare är så jävla cool (och naiv ibland).

    SvaraRadera