onsdag 21 oktober 2015

Färjan av Mats Strandberg


Beskrivning från Adlibris:

"I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.

Mats Strandberg följer upp succén med Engelsfors-trilogin med en spännande skräckroman. Liksom i Engelsfors blandas det socialrealistiska med det övernaturliga, på en plats som många svenskar har en relation till. Här får vi lära känna både passagerare och personal. Den ensamma gamla kvinnan som söker äventyret. Den avdankade schlagerstjärnan som leder karaokekvällarna. Mannen som tidigare jobbat ombord och nu återvänder för att iscensätta ett spektakulärt frieri. Ordningsvakten som med sina tre kollegor försöker kontrollera det dagliga kaoset ombord. De tolvåriga kusinerna som var bästa vänner innan en familjehemlighet kom emellan dem.

Relationer sätts på prov. Vanliga människor tvingas bli hjältar. Men det som händer den här natten kan också locka fram det värsta i dem. Välkommen ombord på Baltic Charisma."


Mina tankar:

Först av allt vill jag säga att jag är ingen van skräckläsare. Har aldrig känt mig lockat till den genren alls så att jag skulle läsa Färjan kanske inte var så väntat.

Men anledningarna till att jag ville läsa boken var:

1. Mats Strandberg!
Har man lyckats skriva en sådan fantastisk serie som Engelsforstrilogin ( tillsammans med  Sara Bergmark Elfgren ) så måste allt annat man skriver också vara bra. Eller hur?

2. Miljön.
Som Mats själv sagt i en intervju, att ingen annan tänkt på detta tidigare.
En färja är ju en perfekt miljö för en spännande bok.
Jag lockades av den där instängda, klaustrofobiska känslan man kan få av att befinna sig på en färja mitt ute på havet.

Färjan är mycket bra och spänningen byggs upp mer och mer för varje sida.
Till slut blir det väldigt blodigt och jag som inte brukar gillar sådant , kan inte släppa boken!

Det allra bästa med den här boken är ändå karaktärerna.
De beskrivs så bra och trots att de flesta är ganska osympatiska människor så börjar man tycka om de flesta och det är ingen person i boken som känns ointressant eller tråkig att följa.

Mats Strandberg har skrivit en fantastisk bok som får mig att bli sugen på att läsa mer skräck i framtiden!

Betyg:

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / Cdon



2 kommentarer:

  1. Den här boken pratar alla så gott om, måste nog läsa den i framtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag verkligen du ska göra, den var riktigt bra :)

      Radera