lördag 17 oktober 2015

Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson

Beskrivning från Adlibris:

Ekonomijournalisten Mikael Blomkvist behöver en time out. Han har precis blivit fälld för förtal av finansmannen Hans-Erik Wennerström och dömts till tre månaders fängelse. Han beslutar sig för att ta en paus från sitt jobb på tidskriften Millennium.

I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart att familjekrönikan bara är en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Henrik Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år - något som Henrik Vanger aldrig kunnat släppa.

Blomkvist åtar sig motvilligt uppdraget, och till sin hjälp får han den unga Lisbeth Salander - en strulig tjej, tatuerad och piercad, men också en utmärkt researcher och en av landets främsta hackers.
Tillsammans gräver Blomkvist och Salander allt djupare i familjen Vangers förflutna och möter en mörkare och blodigare historia än någon av dem kunnat ana.


Mina tankar

Det här är en omläsning för mig då jag läste hela millennium serien för ett par år sedan.
Nu när Det som inte dödar oss av David Lagercrantz kom ut så bestämde jag mig för att läsa om serien innan jag läser den boken.

Män som hatar kvinnor är en väldigt bra och spännande bok tycker jag.
Även fast jag läst den tidigare och sett filmen så kändes det lite som första gången jag läste den iallafall.
Antar att jag glömt en del i handlingen men samtidigt är dessa böcker så bra att det är väl värda en omläsning.

Kan dock erkänna att första tredjedelen ut av boken är något trög och det är väldigt mycket namn och personer att hålla ordning på, men när man är förbi det är det bara att luta sig tillbaka och njuta av en fantastisk bok.

Gillar både Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander som karaktärer.
Kan nog vara favoritkaraktärer i böcker om jag tänker efter.

Betyg

5/5

Köp boken på Adlibris / Bokus / Cdon


3 kommentarer:

  1. Har läst hela trilogin och jag tyckte den var OK, men inte så mycket mer.

    SvaraRadera
  2. Läste trilogin för ganska många år sedan och tokgillade alla.

    SvaraRadera