torsdag 31 augusti 2017

Leona. Utan mänskligt värde av Jenny Rogneby

Beskrivning från Adlibris:


"En psykiskt sjuk kvinna blir påkörd av ett Arlanda Express-tåg vid Karlbergs station. Allt tyder på att det rör sig om ett vanligt självmordsförsök, men snart upptäcker man att den sargade kvinnan även har andra skador än de hon ådragit sig vid tågolyckan – hon saknar en njure! När sedan en hemlös tiggare rasar ihop blodig mitt på Sergels torg och även han saknar ett organ förstår man att en grupp hänsynslösa gärningsmän satt i system att plundra samhällets mest utsatta människor på kroppsdelar.

Leona Lindberg, den skickliga och okonventionella utredaren på Citypolisen, får ärendet på sitt bord, och spåren leder henne till en mycket skitig verksamhet. Leona känner sig ovanligt engagerad i sitt arbete, samtidigt som hon ställer sig fullständigt frågande till att hennes överordnade ser henne som aktuell för en ny chefsposition. Själv har hon nämligen fokus på annat håll. I sin strävan efter ett nytt liv har hon den här gången valt att ta saker och ting helt i egna händer med en ny sidoverksamhet: Att ta från de onda – och ge till sig själv. Men Leona får också lära sig att allt har ett pris."



Mina tankar:

Jag har läst både första och andra boken om Leona så att hon är speciell kommer inte som en överraskning.
Jag fullständigt älskade den första boken men tvåan blev jag ganska besviken på.
Mest kanske för att jag hade för höga förväntningar så när jag nu började läsa del tre försökte jag inte hoppas på för mycket.

Leona är sig lik, hon är tuff, envis och går sin helt egna väg.
Börjar bli lite smått irriterad på henne eftersom hon känns väldigt självisk.
Tycker samtidigt väldigt synd om henne, efter allt hon har gått igenom.

I första boken så kom allt hon höll på med som en chock men samtidigt var det så uppfriskande med en polis som var väldigt annorlunda än hur en polis "ska" vara.
I andra boken gick det helt överstyr och det slutade att vara trovärdigt men i den här boken tycker jag faktiskt att det finns en balans.

Jag blev väldigt positivt överraskad av den här boken.
Gillade historien även om det var väldigt otäckt att läsa om.
Spänningen finns där och det är ett bra tempo.
Slutet bäddar ju för att vi kommer få se mer av Leona i framtiden och efter att läst den här boken kan jag säga att det ser jag verkligen fram emot.

Betyg:

4/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar