torsdag 24 augusti 2017

Fyrmästarens dotter av Ann Rosman

Beskrivning från Adlibris:

"På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand pågår ett intensivt arbete med att ställa i ordning en turist- och konferensanläggning. Bostäderna för den tidigare fyrpersonalen på ön ska rustas upp och den renoverade krinolinfyren Pater Noster från 1868 ska åter ställas upp på sin plats. Det är april och invigningen närmar sig. Två polska murare håller på att reparera den inre väggen i fyrmästarbostadens matkällare när de får en mycket obehaglig överraskning. Väggen ger plötsligt vika och i utrymmet bakom finner de kvarlevorna av en man. Kroppen är välbevarad men har av allt att döma legat där länge.

Karin Adler vid kriminalpolisen i Göteborg får hand om utredningen. Till en början har man inte mycket att gå efter bara en förteckning över försvunna personer och en vigselring. Saker och ting blir inte heller bättre av att Karins förhållande med sambon Göran är på upphällningen, och att relationen till den fyrkantige kollegan Folke närmar sig kokpunkten. Alltmedan mystiken kring den döde mannen tätnar. Vem är han? Och varför har han blivit inmurad?"


Mina tankar:

Hittade den här boken på second-hand för en tia och tänkte, varför inte?

Har enbart hört positivt om den här serien och även hört att den jämförs lite med Camilla Läckbergs Fjällbacka serie.

Men nej, vad besviken jag blev.
Kanske var mina förväntningar för höga men det här gick inte hem hos mig.
Själva  mysteriet tyckte jag var jättetrist och såg ingen spänning alls i det och karaktärerna kändes platta och tråkiga.

Fick ingen som helst känsla för Karin och trots att hon var huvudperson i boken så hade jag bara en bild av en grå skugga av henne i huvudet när jag läste.

Jättetråkigt när det blir så här och jag undrar om det var något jag missade eftersom alla verkar älska den här serien.
Men så klart man kan ju inte gilla allt och det här var tyvärr ingen bok för mig.
Jag kommer nog ändå ge nästa bok i serien en chans, kanske att jag får en bättre bild av Karin och att den faller mig mer i smaken.

Betyg:

2/5

2 kommentarer:

  1. Jag har läst några av hennes böcker och tyckt att de varit okej, men egentligen är jag inte så mycket för deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som verkligen gillar deckare, trodde att boken skulle passa mig.

      Radera