måndag 28 augusti 2017

Ett litet liv av Hanya Yanagihara

Beskrivning från Adlibris:

"Berättelsen om de fyra vännerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spänner över flera decennier och växlar mellan mörker och ljus. Genom åren prövas deras vänskap, men det som håller dem samman är alltid Jude – Jude St Francis, som förblir en gåta även för dem som står honom närmast.

Jude är framgångsrik advokat med ett traumatiskt förflutet som präglar hela hans liv på ett oåterkalleligt sätt. Som kontrast till hans mörka uppväxt står vänskapen till framför allt skådespelaren Willem, vars trofasthet och kärlek håller honom vid liv. Genom åren kommer Jude att slitas mellan självföraktet som styr hans tillvaro och kärleken han inte kan tillåta sig."




Mina tankar:

Oj oj, jag vet knappt vad jag ska börja..
Ett litet liv har varit en av mina största läsupplevelse någonsin tror jag.
Aldrig har jag känt så mycket för en bok och för en karaktär som för Ett litet liv och Jude.

Jag har gråtit hejdlöst av vissa delar och i bland har jag fått lägga undan boken för jag inte riktigt orkat med den.

Egentligen kan jag inte sätta fingret på vad det var som gjorde boken så bra för den är ju riktigt tragisk och det är få glädjeämnen i den.
Men det är något som gör att jag fastnar för vänskapen i boken och då speciellt mellan Jude och Willem.
Samtidigt blir jag så investerad i Jude och hans elände att jag inte kan släppa taget om honom förrän jag få reda på vad som har hänt honom och hur hans framtid kommer att se ut.
Genom hela boken känner man att det inte kommer sluta väl men ändå så finns det ett hopp när man läser.

Nu är det ett par veckor sen jag läste ut Ett litet liv men jag tänker ofta på Jude och på något sätt vill jag bara plocka upp boken och läsa om den i gen bara för att få umgås med Jude och de andra lite till.

Betyg:

5/5

Adlibris / Bokus


5 kommentarer:

  1. Den här boken är jag verkligen så nyfiken på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, kan verkligen rekommendera!

      Radera
  2. Den här vill jag läsa. Alla hyllar den just nu! :) Den måste vara något speciellt!

    SvaraRadera
  3. Den här ligger i hyllan och väntar. Jag oroar mig dock lite för att mina förväntningar blivit för höga när jag sett hur alla lovordar den...

    SvaraRadera
  4. blev du fast vid första sidan? Känner att jag inte riktigt får grepp om den än läst ca 74 sidor. Den känns lite rörig och jag kan inte riktigt hänga med i språket. Den kan vara för invecklad för mig. Ska läsa lite till......

    SvaraRadera