söndag 27 augusti 2017

Söndagens smakbit

Varför ska man alltid vakna tidigt när det är helg och man får sova?
Det är dagens fråga... Vilket fall som helst så fick jag tid att läsa färdigt Hon som vakar av Caroline Eriksson och påbörja nästa bok, Världen utan dig av Jill Santopolo.
Har kommit en bra bit in och jag tycker verkligen om den!

Boken handlar om Lucy och Gabe som träffas första gången i New York 11 september 2001 och blir hejdlöst förälskade.
Livet blir inte alltid som man tänkt sig och deras vägar skiljs åt men på något sätt hör de alltid i hop ändå.





Min Smakbit kommer från sidan 16 i boken:

"I samma ögonblick som din kropp omslöt min var det så jag kände mig - trygg, innesluten i värmen och styrkan från dina armar. Dina muskler spelade under mina handflator och jag begravde fingrarna i ditt hår. Du virade min fläta runt din hand och drog mitt huvud bakåt. Och jag glömde bort världen. I det ögonblicket fanns bara du.
I flera år efteråt hade jag dåligt samvete för det. Jag kände skuld för att vi kysstes första gången medan staden brann, skuld för att jag lät mig uppslukas av dig i den stunden.
Men jag upptäckte efterhand att vi inte var ensamma. Folk har viskande berättat att de hade sex den dagen. Att de blev gravida. Förlovade sig. Sa jag älskar dig för första gången.
Det är något med döden som får människor att vilja leva. Vi ville leva den dagen och jag klandrar inte oss för det. Inte längre."

23 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig, fint omslag, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt fint omslag OCH väldigt fin bok :)

      Radera
  3. Tror jag har sett den här boken på lite olika ställen. Låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På instagram verkar den vara populär!

      Radera
  4. Känner inte till den här boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. viljan att leva är säkert som starkast i dödens närhet. tack för smakebiten! kände inte till boken

    SvaraRadera
  6. Å andra sidan blir det mycket lästid om man vaknar tidigt en helgmorgon.

    SvaraRadera
  7. Skönt att sova just så mycket man vill en ledig morgon :)
    Tack för smakbiten! En bok jag inte hört om tidigare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar att sova. Men vaknar oftast tidigt ändå!

      Radera
  8. Tack för smakbiten. En bok jag inte kände till sedan tidigare.

    SvaraRadera
  9. Fin smakebit! Ska bli kul att se vad du tycker om den sen :) Har blivit rätt nyfiken själv på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst ut den nu och jag tyckte väldigt mycket om den!

      Radera
  10. Tack för smakbiten, den boken var okänd för mig.

    SvaraRadera
  11. Ny bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Jeg kan tenke meg at den dagen ble en dag det var viktig å fortelle mennesker at en er glad i dem. Det var en grusom dag og jeg husker den godt enda.
    Ha en riktig fin ny uke!

    SvaraRadera