måndag 21 augusti 2017

Pappas pojke av Emelie Schepp

Beskrivning från Adlibris:

"En varm sommarkväll ringer en sexårig pojke till sin pappa. Skräckslagen berättar han att någon har tagit sig in i familjens hus i Norrköping. Det är det sista som hörs från pojken innan han försvinner spårlöst.

Åklagare Jana Berzelius leder förundersökningen av det komplicerade fallet. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander försöker hon ta reda på vad som ligger bakom försvinnandet. Och ju närmare sanningen de kommer, desto mer personlig blir utredningen för Jana.Hon inser att det är bråttom, mycket bråttom, att hitta pojken.Samtidigt begär den skoningslöse Danilo Peña att Jana ska besöka honom i häktet. När hon till slut går med på att träffa honom kastas hon in i en fruktansvärd kamp på liv och död, där allt sätts på spel och ingen går säker."







Mina tankar:

Jag minns när jag läste Märkta för livet som är första delen om Jana Berzelius.
Det var innan Emelie Schepp blev så populär och jag tror inte boken ens fanns att låna på biblioteket förutom som e-bok.
Jag som inte ens tycker om att läsa e-böcker gjorde ett undantag eftersom jag tyckte att handlingen lät så spännande och det har jag inte ångrat.
Sen dess har Emelie släppt tre böcker till och blivit en av Sveriges deckardrottningar och det har hon verkligen gjort sig förtjänt av.

Böckerna om Jana, Henrik och Mia är riktigt bra och välskrivna.
Pappas pojke har ett högt tempo och den är svår att lägga i från sig.
Läste ut den i ett nafs och min favorit är fortfarande Mia.
Gillar henne som bara den, trots att hon är sniken och självisk så tror jag hon har massor mer att bjuda på av sig själv.

Henrik är också en bra karaktär som jag gillar att följa.

Jana däremot är svårare men det är lite meningen med henne kanske.
Man vet att hon har sitt förflutna att kämpa med och att det påverkat henne men i den här boken tycker jag ändå få se en lite mjukare sida hos henne och det gillade jag.

Spänning från första till sista sidan!

Betyg:

4/5


Tack HarperCollins för boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar