torsdag 3 augusti 2017

Skuggan av ett år av Hannah Richell



Beskrivning från Adlibris:

Sommaren då de ska ta sin examen flyttar fem ungdomar in i en övergiven stuga på den engelska landsbygden. De vill ha ett sista gemensamt äventyr innan de påbörjar det riktiga vuxenlivet. Den isolerade och nergångna stugan blir en tillflyktsort för vännerna, en plats borta från världen utanför där de försöker leva på det som naturen har att ge. Men de kan inte fly från sina egna intriger och så småningom blir stämningen i gruppen alltmer spänd. När en oväntad gäst knackar på dörren förändras allt.

Trettio år senare får Lila ett anonymt brev skickat till sig med nyckeln till den avlägsna stugan. Efter en tragisk olycka och ett krisande äktenskap finner hon ro och ny mening i renoveringen av det förfallna huset. Hon känner en alldeles särskild samhörighet med den naturnära trakten. Men hon kan inte skaka av sig känslan att det är något med huset som inte stämmer. Varför har de som tidigare bodde där lämnat kvar alla sina ägodelar? Och varför känner hon att hon hör ihop med det här huset?

Mina tankar:

Det här var en bok helt i min smak.
Riktigt spännande och med väldigt intressanta karaktärer.

Jag gillar historien om ungdomarna bäst, dels för att det är den som känns mest spännande men också för att man vet under tiden man läser att det kommer hända något men man vet inte vad.

Historien om Lila är även den bra om något lite tyngre och långsammare bara.

Det här är en lättläst berättelse som jag läste ut ganska fort.
Den är uppdelad i månader och under varje månad får man följa de fem ungdomarna i ett kapitel och i nästa följer man Lila trettio år senare.
På slutet knyts allt i hop väldigt bra och jag tycker inte att det var några lösa trådar i berättelsen.

Gillade verkligen boken och slutet överraskade mig ganska rejält!

Betyg:

4/5

4 kommentarer:

  1. Har varit lite nyfiken på den här :)

    SvaraRadera
  2. Den här har jag varit nyfiken på länge, måste verkligen få tid att läsa den snart.

    SvaraRadera